söndag 28 april 2013

Mjödkok

Idag skulle jag göra mjöd eftersom det blir 1:a maj på onsdag. Igår handlade jag ingredienser, lånade hink och recept av mamma och kände hur förberedd jag var. Imorse skulle jag blanda ihop joxet. Men hur jag än blandar, följer recept och är noggrann blir det ändå bara fel! Precis när jag skalat färdigt citronen, pressat ur saften, hällt i farin/socker och öl och hällde på vattnet kände jag hur duktig jag var. Följt receptet till punkt och pricka! Trodde jag.

I receptet står det att man ska använda humle. Jag har ingen humle (å har för den delen ingen aning om vad det är) så jag tog öl istället och blandade i det när det stod att man skulle ha i humlen. Men om man skulle ha läst igenom receptet innan man hällde i saker skulle man ha läst: "Om du använder öl istället för humle, sätt då i den på samma gång som jästen..." ...och jästen, ja den ska i allra sist, när allting svalnat. Så, bra Lina, du har gjort det igen! Nu har du 10 liter mjöd som troligen inte är värd att ens drickas av tjocka munkar i Robin Hood!



Och jag blir så lessen när jag stå där bredvid och vet precis när jag gjorde felet, men kan inte göra nåt åt
det. För 10 liter vatten har spätt ut det och det är omöjligt att få tillbaka just bara ölen. Så där står jag
och tittar i baljan och hoppas att ölen fattar att jag gjorde ett fel, ett misstag, men att jag så innerligt
hoppas att det felet inte ska behöva förstöra hela koket... och till på köpet 1:a maj.


Snart ska jag ha i jästen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar